.مطمئنا کارکرد رسانه در نقدهایی است که در نشریه خود منتشر می‌کند و رسانه بدون نقد، رسانه‌ای بي‌خاصيت است که کارکرد خودش را ندارد.
حسن احمديان

 

نویسنده:حسن احمدیان

 

به گزارش سپیدار خبر  گزارشات منتشر شده در شماره قبلی مهر مشرق در خصوص بررسی سفر همزمان سفیر سوئیس و سعید جلیلی به خراسان جنوبی و اختصاص بودجه 10 میلیارد تومانی برای ساخت آرامگاه حکیم نزاری با واکنش های زیادی در سطح استان مواجه گردید که لازم گردید به طورمختصر به لزوم طرح مباحثی از این دست در نشریات بپردازیم.

با گسترش خبرگزاري ها و پايگاه هاي اطلاع رساني ‏، با توجه به ماهيت خبر ونقش زمان در خبر رساني ، مطبوعات بيشتر به پيگيري ، نقد ، تحليل وشفاف سازي پيرامون خبر روي آورده‌اند. اين رويكرد كه به نوبه خود وظيفه مطبوعات را سنگين تر كرده ، در هفته نامه ها بيشتر به چشم مي خورد.

نقد يكي از شاخص هاي تاثير گذار در كار رسانه‌اي و مطبوعاتي است. وجود فضاي نقد و نقادي در هر جامعه اي قطعاً باعث رشد و پويايي آن جامعه خواهد شد و فقدان آن نيز مانع رشد و توسعه در بخش هاي مختلف است. البته نقد بايد سازنده باشد. در چنين نقدي ، تنگ نظري ها و  كوته نگري‌ها جايگاهي ندارد، بلكه در نقدي كه قصد دارد رو به رشد و تكامل باشد و وضعيت مطلوب را براي جامعه اي به ارمغان بياورد، نگاه قانوني ، اخلاقي با گرايش معطوف به منافع شرايط عمومي جامع و شهروندان حاكم خواهد بود. مطمئنا نقد منصفانه مشكلات و مسایل فرهنگی در فضای مطبوعات و رسانه ها به پویایی و ارایه راه حل های كاربردی كمك می كند

يكي از رسالت هاي مطبوعات در نظام جمهوري اسلامي ايران نيز بر طبق قانون مطبوعات روشن ساختن افكار عمومي وبالا بردن سطح معلومات ودانش مردم در زمينه هاي گوناگون خبري ، انتقادي ، اجتماعي ، سياسي و نظاير اينه   مي باشد. همچنين بر طبق فصل سوم همين قانون ، مطبوعات حق دارند نظرات ، انتقادات سازنده ، پيشنهادها وتوضيحات مردم و مسئولين را با رعايت موازين اسلامي و مصالح جامعه درج وبه اطلاع عموم برسانند ودر ماده 4 همين فصل آمده است كه هيچ مقام دولتي وغير دولتي حق ندارد براي چاپ مطلب يا مقاله اي در صدد اعمال فشار به مطبوعات برآيند ويا به سانسور و كنترل نشريات مبادرت كند .

به نظر مي رسد بعضي از دستگاههاي اجرايي در استان تمايل ندارند خود را در معرض نقد قرار دهند و يا داده ها و اطلاعات عمومي موجود در حوزه  عملكرد اين دستگاهها ، مورد بررسي ، تحليل و نقد قرار گيرد. نقش متوليان فرهنگي در استان به عنوان حمايت كنندگان مطبوعات در مهيا كردن زمينه هاي نقادي و تبيين ضرورت وجود نقد در جامعه رسانه اي بسيار مهم است.

به عنوان یک رسانه از همه مدیران اجرایی دستگاه‌های مختلف استان انتظار داریم ظرفیت‌های نقدپذیری را در خود بالا برند و حداقل تحمل شنیدن نقدهایی که به آن‌ها می‌شود در خودشان ایجاد کنند.

این انتظار از اعضای شورای فرهنگ عمومی بیش‌ازپیش است و به عنوان اینکه کار رسانه را کار فرهنگی می‌دانیم، انتظار ما از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان این است ظرفیت های  نقدپذیری را در خود ایجاد کنند که اگر در آن‌ها وجود نداشته باشد، در سایرمسئولین اتفاق نخواهد افتاد.اعضای شورای فرهنگ عمومی به عنوان الگو در شنیدن نقد رسانه‌ها تحمل داشته باشند ورسانه‌ها را در انجام وظایف اصلی‌شان کمک کنند. نقد را به عنوان یک از شاخص‌های تأثیرگذار در کار رسانه می‌دانیم و اطلاع‌رسانی صادقانه و شفاف جهت تبادل آرا و افکار در جامعه از وظایف رسانه‌ها می‌باشد.مطمئنا کارکرد رسانه در نقدهایی است که در نشریه خود منتشر می‌کند و رسانه بدون نقد، رسانه‌ای بي‌خاصيت است که کارکرد خودش را ندارد.

 

 



m-r-r@mailfa.org :به ایمیل عکس، مطالب و ...... بفرستید عضو شوید جایزه ببرید .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








دسته بندی : دیدینی و خواندنی ,   , 
برچسب ها :